Steeds vaker maken wijnmakers gebruik van de ‘prooftag’: een beveiligingsmiddel om de echtheid van wijn te waarborgen. Het is een soort certificaat waarmee gecontroleerd kan worden of een fles authentiek is. Natuurlijk wordt dit middel vooral ingezet voor de duurdere wijnen. Er zit dan een sticker op de hals met een QR code die leidt naar de wijnmaker waarmee de koper bepaalde informatie over de wijn kan achterhalen. Denk aan jaar, appellatie en gegevens van de wijnmaker. Ook moet het nummer op de tag corresponderen met nummer binnen de online omgeving op prooftag.com.
Wat is een prooftag?
Een prooftag is een unieke, moeilijk te repliceren identificatiecode die op de fles wordt aangebracht. Dit kan in de vorm van een holografische sticker, een QR-code, of een ander soort beveiligingslabel dat moeilijk te vervalsen is. Vaak bevat de prooftag meerdere lagen van beveiliging, zoals microprint, speciale inkt en optische variabele inkt. Dit moet ervoor zorgen dat de tag niet eenvoudig gekopieerd kan worden.
Waarom een prooftag?
Allereerst helpt de prooftag consumenten, verkopers en producenten om de echtheid van de wijn te verifiëren. Dit is vooral belangrijk voor zeldzame en dure wijnen, waar de kans op vervalsing groter is. Daarnaast zorgt de tag voor traceerbaarheid. Prooftags kunnen gekoppeld zijn aan een digitaal systeem dat de hele distributieketen van de wijn volgt. Hierdoor kan men exact nagaan waar en wanneer de wijn is geproduceerd, gebotteld, en door welke distributiekanalen deze is gegaan. Als laatste beschermt de tag tegen vervalsing. Het wordt heel erg complex voor vervalsers om de wijn na te maken.
Wijnmakers beschermen hun merk met een prooftag. Uiteraard om reputatieschade te voorkomen. Maar ze laten ook zien dat ze transparantie nastreven. Consumenten kunnen in een online omgeving achtergrondinformatie over de wijn terugvinden. Ook commerciële motieven spelen een rol. Zo kan een wijnmaker steeds vaker zien waar de wijn is verkocht en kunnen er zelfs locatiegegevens van kopers via prooftag.com worden gelogd. De traceerbaarheid van wijnen wordt vergroot, en daarmee kan het logistieke proces worden geoptimaliseerd.
Waarschijnlijk blijft de prooftag aan populariteit winnen. De prijzen van wijn zijn de afgelopen jaren steeds gestegen, en wijn blijkt een prima investering te zijn geweest. Daarmee moeten zowel wijnmakers, handelaren als consumenten zich wapenen tegen misbruik. De prooftag is hier een uitstekend middel in gebleken.
